45 minut, možno i on-line
vyučující: Ing. Karel Hlaváček, Ph.D.
tel.: 597 322 040
Bitcoin a další kryptoměny jsou nové fenomény, které přináší digitální ekonomika. Jejich používání je zatím minimální, bariérou bývá neznalost či strach. Jak vznikají a fungují kryptoměny? Jedná se o funkční alternativu peněz? Jaké jsou jejich výhody, nevýhody a rizika ve srovnání se tradičními platidly? Diskutován bude i Blockchain – technologie využíváná pro Bitcoin i další kryptoměny včetně využití i mimo oblast peněz.
45 minut, možno i on-line
vyučující: Ing. Karel Hlaváček, Ph.D.
tel.: 597 322 040
Změna kurzu eura nebo dolaru patří mezi nejčastější ekonomické zprávy v médiích. Často jsou měnové kurzy spojeny se zahraničním obchodem. Dovedeme si představit příjemné následky levnějšího eura v případě, že vyrážíme na zahraniční dovolenou nebo nakupujeme v zahraničním eshopu. Jaké však jsou dopady na každodenní život domácností či firem, které nemají se zahraničním žádné přímé kontakty? Proč jsou měnové kurzy tak důležité, že je bedlivě sleduje centrální banka a neváhá utratit stovky miliard korun, jen aby ovlivnila hodnotu kurzu eura v řádu desetihaléřů či jedné koruny za euro? Kde se dají nakoupit zahraniční měny nejlevněji a jak velký je trh s měnami? Proč máme stále českou korunu, když většina našich sousedů již přešla na euro? Kdo a jak stanovuje výši kurzu a proč investoři nespí, když se začne kurz prudce měnit?
45 minut, jen prezenčně
vyučující: Ing. Karel Hlaváček, Ph.D., Ing. Hana Janáčková, Ph.D.
tel.: 597 322 040, 597 322 108
Víte, čím platila vaše babička a co si dědeček mohl pořídit za svou výplatu? Představíme vám století naší KORUNY, jakou měla kupní sílu, co jsme si mohli koupit v různých obdobích a jak bylo s její hodnotou násilně manipulováno při různých reformách.
45 minut, jen prezenčně
vyučující: Ing. Karel Hlaváček, Ph.D., Ing. Hana Janáčková, Ph.D.
tel.: 597 322 040, 597 322 108
Přednáška vám představí naší měnu od jejího vzniku, který byl spjat s novodobou první peněžní reformou, do současnosti. Podíváme se, co jsme si mohli po vzniku naší měny za ni koupit a kolik byly platy různých profesí. Další část přednášky nás zavede do temné doby našich dějin, která je ohraničena dalšími peněžními reformami, které doslova okradly obyvatelstvo o celoživotní úspory. Závěrečná část se věnuje novodobým peněžním dějinám české koruny, která vznikla při poslední reformě.
45 minut, možno i on-line
vyučující: doc. RNDr. Milan Šimek, Ph.D.
tel.: 597 322 402
První část přednášky na téma „Podpora zaměstnatelnosti znevýhodněných skupin obyvatel v České republice“ hledá odpověď na otázky, co to je znevýhodnění na trhu práce a jak se projevuje, kdo patří ke znevýhodněným skupinám osob na trhu práce a proč mají tyto osoby problémy se svým uplatněním na trhu práce. Druhá část ukazuje, jakými cestami lze podporovat zaměstnatelnost a zaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel. Rovněž je zde charakterizována podpora zaměstnatelnosti znevýhodněných skupin obyvatelstva v rámci Evropské unie. Třetí část je zaměřena na nástroje aktivní politiky zaměstnanosti v České republice, které přispívají ke zvýšení zaměstnatelnosti této skupiny osob. Pozornost je věnována rovněž aktivitám podporovaným z Evropského sociálního fondu, které jsou často orientovány na podporu pracovní inkluze a boje proti marginalizaci na pracovním trhu.
90 minut, možno i on-line
vyučující: prof. Ing. Martin Macháček, Ph.D.
tel.: 597 322 343
Ekonomové se zabývají tak různorodými problémy, jakými jsou fungování společenstev včel, mravenců či termitů, vztah bohatství a lidského štěstí nebo výnosnost využívání otroků ve Spojených státech v 19. století. Co umožňuje ekonomům věnovat se zkoumání záležitostí, jež na první pohled patří do výsostné sféry biologie, psychologie, či třeba historie? A je ekonomie opravdová, takřka univerzální věda, anebo pavěda a alchymie? Nebo jde spíše o umění? Na všechny tyto otázky o podstatě ekonomie v přednášce nabídnu možnou odpověď.
45 minut, jen prezenčně
vyučující: : Ing. Aleš Lokaj, Ph.D.
tel.: 597 322 041
V rámci daného tématu se pokusíme vyčíslit veškeré náklady, které by měly být zahrnuty do kalkulace ceny jízdy autem. Tyto náklady pak budeme porovnávat s náklady na další druhy dopravy. Rozdělíme si náklady na pravidelné, nepravidelné, očekávané a neočekávané, a především na náklady obětované příležitosti. Dané téma je zpracováno především jako workshop, budeme diskutovat a soutěžit, tudíž předpokládáme aktivní zapojení studentů.
45 minut, jen prezenčně
vyučující: Ing. Hana Janáčková, Ph.D.
tel.: 597 322 108
Jak už někdo řekl, peníze jsou až na prvním místě a v dějinách to platí dvojnásob. Přednáška se zaměří na platidla od doby starověku na našem území, které aktivně plnily základní funkce peněz. Podíváme se na uživatele těchto peněž a zasadíme zajímavé hospodářské a měnové poznatky do historických souvislostí. Podíváme se, jak se peníze razily, které vrstvy obyvatel je používaly, kdo a jak oficiálně kazil měnu a také na peněžní reformy, které pak většinou následovaly. Cesta je to dlouhá, protože začínáme v době, kdy Šemík byl ještě hříbě. Z domu na přednášku si můžete přinést, pokud najdete, i své peněžní poklady z dob minulých.
45 minut, možno i on-line
vyučující: RNDr. Ivan Šotkovský, Ph.D.
tel.: 597 322 252
Je nás hodně nebo málo? Jaké jsou mýty spojené s přelidněním světa? Proč má lidstvo obavy z migračního chování obyvatel? A jsou tyto obavy oprávněné? Přednáška objasní význam a dopady populační velikosti na sociální a ekonomický rozvoj regionů.
45 minut, jen prezenčně
vyučující: doc. Ing. Balcar Jiří, Ph.D., MBA, Ing. Lenka Johnson Filipová, Ph.D.
tel.: 597 322 252
Budoucnost na trhu práce je nejistá. Jen robotizace a automatizace postihne polovinu profesí. Některé zaniknou, jiné vzniknou. To je ale pouze jeden megatrend. S jakými trendy můžeme do budoucna počítat? Jaké povolání si zvolit? A kde najít relevantní informace pro toto rozhodování? Na tyto otázky budeme společně hledat odpovědi.
45 minut, jen prezenčně
vyučující: doc. Ing. Balcar Jiří, Ph.D., MBA
tel.: 597 322 252
Školy intenzivně rozvíjejí znalosti žáků v různých vědních disciplínách. Bude tato znalost užitečná i v budoucnosti? Udrží si takto vybaveni žáci svou práci i přes masivní robotizaci? Experti se domnívají, že klíčem k úspěchu na budoucím trhu práce jsou tzv. měkké dovednosti. Co to je? Jak to funguje a kde to můžu získat? Na tyto a další otázky odpoví tato přednáška.