O studijním programu
Poradit si s řízením podniků i lidí, dohlédnout na kvalitu práce, zavést procesy, mít špičkové služby. Tohle je váš svět. Praxe na prvním místě a ekonomika v té nejryzejší podobě. Etika, strategie, právo. Získáte kompletní přehled pro český i evropský trh. Přesně o tom je studijní program Ekonomika a management.
Uplatnění absolventa
Absolventi studijního programu Ekonomika a management obecně budou připraveni pro práci samostatných odborných pracovníků – specialistů, pro výkon funkce manažerů na středních a vyšších úrovních.
Typické pracovní pozice:
- ekonom v korporátní sféře, neziskových organizacích a municipalitách,
- vedoucí ekonomických, účetních, provozních, finančních, právních a personálních útvarů,
- manažer a specialista kvality,
- manažer a specialista logistiky,
- manažer podniku,
- manažer kanceláře a administrativy,
- manažer zahraničního obchodu,
- oblastní manažer,
- HR generalista,
- HR manažer,
- HR konzultant,
- HR business partner,
- senior konzultant v oblasti organizace, ekonomiky a řízení podniku,
- specialista controllingu a reportingu,
- člen orgánu obchodní korporace, prokurista,
- insolvenční správce, exekutor, auditor, daňový poradce, pojišťovací zprostředkovatel,
- specialista v pojišťovnictví,
- celní deklarant,
- interní auditor specialista,
- referent specialista regulace finančního trhu nebo specialista státní kontroly na finančním trhu,
- samostatný podnikatel.
Cíle studia
Cílem studijního programu Ekonomika a management je připravit odborníky s širokým profilem v oblasti ekonomiky, managementu a práva jak pro podnikovou sféru, tak i pro jiné typy organizací. Absolventi jsou profilováni komplexně tak, aby byli schopni vykonávat samostatně ekonomické a řídící činnosti týkající se zakládání, fungování a rozvoje organizace. Společný základ při formování odbornosti absolventa tvoří znalosti ekonomie, práva, ekonomiky a řízení podniku, strategického řízení, matematicko-statistických metod. Tento základ je dále rozvíjen v odborných předmětech jednotlivých specializací. Ve spolupráci s praxí jsou teoretické poznatky v průběhu studia aplikovány na situacích z reálného prostředí.
Studijní program Ekonomika a management má tři specializace: Podniková ekonomika, Management, Ekonomika a právo v podnikání.
Odborné znalosti absolventa
Obsahem studia je zejména získání znalostí v oblastech:
- ekonomického a finančního řízení,
- diagnostikování podniku a jeho výkonnosti,
- správy velkých korporací,
- řízení logistiky včetně řízení dodavatelských řetězců,
- řízení kvality,
- poradenství v oblasti ekonomiky a řízení podniku,
- různých forem podnikání i v mezinárodním prostředí,
- založení, řízení a rozvíjení vlastního podniku v digitalizovaném prostředí,
- řízení inovací v podniku,
- metod manažerského rozhodování,
- strategického managementu,
- řízení lidských zdrojů,
- trendů v managementu,
- podnikatelské etiky a společenské odpovědnosti organizace,
- krizového managementu,
- organizačního chování,
- právních předpisů, upravujících oblast podnikání,
- finančního práva, práva kapitálového trhu,
- daňového práva, jak hmotného, tak procesního,
- práva duševního vlastnictví,
- pojistného práva komerčního pojišťovnictví v podnikatelské praxi,
- práva EU a práva mezinárodního obchodu,
- podnikání zahraničních subjektů v ČR.
Odborné dovednosti absolventa
- kvalifikované rozhodování v oblasti ekonomického a finančního řízení podniku,
- identifikování, analyzování a řešení podnikových problémů,
- plánování a řízení podnikových procesů,
- řešení úloh manažerského rozhodování,
- založení a řízení podniku,
- provádění diagnostiky podniku a odhalování potenciálu pro zlepšování,
- aplikování postupů a metod pro zlepšování kvality a logistiky,
- vyhodnocování investičních projektů,
- porozumění principům strategického managementu a strategického rozhodování,
- provádění strategické analýzy a tvorba strategických plánů,
- porozumění personální strategii, personálním procesům a činnostem i způsobu jejich provádění,
- hodnocení efektivnosti systematického přístupu k práci s lidskými zdroji,
- orientace v aktuálních trendech v managementu,
- porozumění požadavkům a specifikům interkulturního managementu,
- řízení lidských zdrojů v nadnárodních společnostech s ohledem na kulturní prostředí zaměstnanců,
- orientace ve zdrojích etického uvažování a nástrojích podnikatelské etiky a společenské odpovědnosti organizace a opatřeních pro institucionalizaci etiky v organizacích,
- porozumění etickým problémům a jejich vzájemným souvislostem v rámci etiky podnikání na úrovni globální, podnikové a individuální,
- porozumění problematice individuálního chování a chování ve skupinách, které ovlivňuje realizaci cílů organizace,
- vypracování krizového plánu jako součásti prevence vzniku krizových stavů v podniku,
- uplatňování právních předpisů v podnikání,
- identifikování faktického, ekonomického a právního stavu problému v praxi,
- analyzování problému a aplikování pro něj právního/ekonomického řešení, včetně definování hrozeb a příležitostí, využití takových právních/ekonomických nástrojů, které na ně nejlépe reagují,
- porozumění právním textům a právním jednáním,
- vytváření právních jednání, používání odpovídající právní terminologie,
- hodnocení vyplývajících povinností a vyvození praktických doporučení v závazkovém právu,
- orientace v problematice tří rovin vztahů v oblasti mezinárodního obchodu,
- porozumění návaznostem regulace EU ve vztahu k jednotlivým podnikatelům,
- orientace v oblasti mezinárodních obchodních transakcí,
- analyzování pojistného programu, pojistné smlouvy a pojistných podmínek,
- hodnocení nabízených pojistných produktů z hlediska jejich rizika a proveditelnosti,
- zpracování základních podání vůči orgánům správy daní, orientace v daňovém systému,
- provádění komplexní analytické a koncepční činnosti v oblasti ochrany spotřebitele na finančním trhu,
- orientace v ochraně osobních údajů,
- analyzování ochrany obchodního tajemství a know-how.
Obecné způsobilosti absolventa
- aplikace získaných odborných znalostí a dovedností do praxe,
- získání důvěry ve vlastní schopnosti (asertivní prezentace, logické uvažování, vyhodnocování postupů, řešení problémů, samostatné rozhodování, koordinace),
- plánování, podpora a řízení získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních sebe i členů týmu,
- řízení vlastní kariéry i kariéry ostatních členů týmu,
- efektivní vyjednávání s různými lidmi a skupinami,
- samostatné řešení etického problému,
- srozumitelné a přesvědčivé sdělování a prezentace odborníkům i širší veřejnosti vlastních odborných názorů,
- používání odborných znalostí, dovedností a obecné způsobilostí v alespoň jednom cizím jazyce.